افتتح الرئيس عبدالفتاح السيسي، اليوم الثلاثاء، المدينة الصناعية بالروبيكي، المتخصصة في دباغة الجلود، والتي اشتهرت بها مصر منذ ما يزيد على 1000 سنة.

تعد الروبيكي، أول مجمع صناعي مُتكامل ومُتخصص في الصناعات الجلدية باستثمارات محلية وأجنبية، وتبلغ مساحة المدينة الإجمالية 1629 فدانًا، بإجمالي عدد مصانع منتجة 195، ويحقق معدل نمو صناعي بقطاع الجلود يصل إلى 7% سنويًا.

خلال الافتتاح وجه السيسي، العديد من الرسائل للمصريين، وتطرق إلى العديد من القضايا التي شغلت الرأي العام المصري، أبرزها مفاوضات سد النهضة، وتراجع إصابات فيروس كورونا المستجد، والهبوط الأرضي الذي تعرضت عمارة الزمالك، ومشروعات وزارة النقل والمواصلات.

في بداية حديث، هنأ الرئيس عبد الفتاح السيسي، الشعب المصري بمناسبة حلول عيد الأضحى المبارك، قائلًا: “أشكر القائمين على مشروع المنطقة الصناعية بالروبيكي، وأتمنى لهم التوفيق، وأتقدم بالتهنئة للمصريين والعالم كله، كل سنة وأنتم طيبين”.

سد النهضة

قال السيسي: “نتمنى التوفيق للجانب الإثيوبي في بناء سد النهضة، بل ونساعد فيه كمان بكل حب وبكل نوايا طيبة، ولكن هناك شرط أن لا يؤثر على المياه التي تأتي لمصر، وقد تحدث في هذا الأمر كثيرًا سواء في اللقاءات الثنائية أو الثلاثية”.

وأضاف السيسي، أنه لا يستطيع أحد أن يُنكر أهمية المياه في حياة الدنيا بالكامل وليس حياة المصريين فقط، موضحًا أن قلق المصريين من السد مشروع، ناصحًا المواطنين بالعمل، “كل ما تقلق اشتغل أكتر عشان تبقى جامد، عشان تبقى قوي وتبقى قادر، كل ما تشتغل أكتر كل ما تبقى قوي أكتر، هيبقى حقك مفيش حد هياخده منك“.

الحضارة الفرعونية قامت على المياه منذ آلاف السنين

نصائح السيسي للمصريين

وأوضح الرئيس، أن عدالة قضية المياه أثبتتها الأهرامات في الجيزة، فالحضارة الفرعونية قامت على المياه منذ آلاف السنين، معقبًا: “كانت المياه بتجلنا من عند ربنا سبحانه وتعالى هو اللي جابها.

وأشار إلى أن عدالة القضية تكمن أيضًا في حرص مصر الدائم على الارتقاء بمعيشه الأشقاء في إثيوبيا والسودان مثل مصر تمامًا، متابعًا: “حريصين إنهم يعيشوا زي ما أحنا عايشين، ونقول لإثيوبيا والسودان وأي حد في الدنيا، أنهم يعيشوا زينا، كنا نتكلم بمنتهى الإخلاص، من حقكم إنكم تولدوا الكهرباء زي ما انتم أعلنتم إن ده الهدف من بناء السد”.

وأكد السيسي، أنه العمل والإنتاج ووحدة المصريين  يهون أي شئ آخر، لافتًا إلى أن البلاد لا تُهد من الخارج، ولكن تُهد من الداخل، “لازم نشتغل، مش عاوزين كسل، عاوزين وحدة وعمل وإنتاج، مفيش هزار مفيش دلع، العامل اللي مش قد كده يبقى شكرًا، أنا بقولها عشان الناس كلها تسمعني، مفيش هزار.

كل واحد في موقعه يبقى أسد صغير وبكده كلنا نبقى أسد كبير ووقتها هناخد حقنا

عمل عسكري في إثيوبيا

واستطرد السيسي، أن الحفاظ على أمن واستقرار الدولة ليس بجيش يُحارب فقط، متابعًا: “النهارة لو أنا عندي ترعة بتمشي في القرية بتاعتي، الناس تطلع تشارك، ده لازم يبقى توجهنا الإعلامي مش نقول أن القضية بتاع السد الإثيوبي تتحل بعمل عسكري“.

وأضاف السيسي: “ده الخير كله جاي من هناك، عمل عسكري إيه، احنا ناس حريصين جدًا أننا نتعامل من خلال التفاوض، وأنا بقول الكلام ده عشان الموجة دي متطولش كتير“.

وعقب السيسي: “بناء الأمم والشعوب والحفاظ عليها ليس بالقوات المسلحة فقط، وليس بالشرطة فقط إيضًا، بل بينا كلنا، الحفاظ عليها يا كل المصريين يا حبايبي وأهلي وناسي، بينا كلنا، بما فيهم الجيش والشرطة، أي إنسان مصري عنده شكل من أشكال القلق من أي ملف، يفضل يشتغل يشتغل”.

وتابع: “هقول تاني كلمة صعبة، الأسد مفيش حد بياكل أكله، خليكم أسود، الأسد مش كلام، كل واحد في موقعه يبقى أسد صغير وبكده كلنا نبقى أسد كبير، ووقتها هناخد حقنا مش بس في المياه، عشان محدش يقدر يجور علينا ولا على مصالحنا ولا على أمننا القوي”.

معالجة المياه المستخدمة

وأوضح أنه يتعمد الحديث كثيرًا عن ملف المياه في مصر من أجل إظهاره للمواطن بأن “الدولة واخدة بالها كويس أوي”، وتتخذ إجراءات عديدة مثل محطات معالجة ومحطات تحلية، وهذا الأمر يتم عمله وعرضه على المواطنين.

وأضاف “المشروعات دي بتتعرض على المواطنين بس مش بياخدوا بالهم منها ومش منتبهين إن هذه المشروعات يتمّ عملها في سياق خطة كاملة استراتيجية للدولة تقلل من حجم الفقد اللي موجود في المياه“.

وأشار رئيس الجمهورية، إلى أن الهدف من تلك المشروعات هو إعادة استخدام المياه أكثر من مرة، موضحًا أن مصر تعتبر من الدول الأكثر إدارة لاستخدام المياه نتيجة محطات المياه التي يتم تنفيذها.

وتابع السيسي: “محطات معالجة المياه بتاخد المياه المستخدمة، وترجعها لمياه جديدة يمكن حتى استخدامها في الزراعة”.

تراجع إصابات كورونا

وحول تراجع إصابات كورونا، قال الرئيس السيسي: “أرجو من المصريين الاستمرار فى الإجراءات الاحترازية الخاصة بفيروس كورونا، واوعوا التفاؤل فى تراجع نسب الإصابات يخلينا نستسلم.

وأضاف السيسي، أن الدولة قامت بإجراءات صحية متوازنة مع الاقتصاد من أجل مصالح المواطنين، لافتًا إلى أنه تم السماح للعديد من المنشآت العمل حتى الساعة 12 حتى لا يتضرر أحد.

أرجو من المصريين الاستمرار فى الإجراءات الاحترازية الخاصة بفيروس كورونا

 قطاع النقل

وعن نجاح مشروعات قطاع النقل، قال السيسي: “البلد وبفضل الله والحكومة وخططها.. ليل ونهار شغالين في كل القطاعات، وكان المفروض نفتتح في قطاع النقل لوحده وكان المستهدف في الشهر الحالي تكون الجرارات والعربيات جديدة.. هو الخطة تلاقوا القطاع تلاقوه بكفاءة جيدة، وأتصور خلال عام 39 قطارا جاهزين للعمل، وعاوزين الناس تستفيد  منها“.

ورد المهندس كامل الوزير، وزير النقل: “الناس مستنية الهدية دي من حضرتك”، ليرد الرئيس: “لأ مفيش هدايا.. كله بالحساب يا حبيبي علشان الهدايا شوفتوا عملت إيه في مصر.. وإلا القطاع هيرجع خردة وغير اقتصادي وخسارة على البلد.

واستكمل السيسي: “لو بتركب مواصلة وبتدفع 15 جنيه متستكترش الـ5 جنيه عليا، وقال وزير النقل: “المشروعات المخططة من 30 يونيو 2014 لـ2024 تساوي 1.1 تريليون جنيه لقطاع النقل فقط”.

لو بتركب مواصلة وبتدفع 15 جنيه متستكترش الـ5 جنيه عليا

عمارة الزمالك

ووجه السيسي، وزير النقل، بمتابعة ملف عمارة الشربتلي في منطقة الزمالك، والتي تعرضت للتصدع نتيجة مرور ماكينة مترو الأنفاق من المنطقة، قائلًا: “أرجو يا كامل أن التقرير بتاع عمارة الزمالك يكون طلع، ونعوض الناس.

ووعد السيسي، بتعويض المواطنين المتضررين “كل اللي هما عاوزينه هيتعمل، عشان لا ضرر ولا ضرار، كل الضرر لازم يتشال وزيادة ونرجعها كما كان بعد إذنكم، سواء كان في سفارة البحرين أو أي حد في المنطقة، نعمل كل حاجة”.